Quality and Equity in Education: A Practical Guide to the Council of Europe Vision of Education for Plurilingual, Intercultural and Democratic Citizenship

Nathalie Auger  et David Little  interviennent dans un ouvrage édité par Michael Byram, Mike Fleming, Joseph Sheils  dans le cadre du chapitre 9 intitulé :  The Special Case of Education for Migrants: Children (Voir le site de l'éditeur)

Résumé de l'ouvrage

La synthèse suivante est la traduction de la présentation en anglais  extraite du site de l'éditeur.

"Le travail du Conseil de l'Europe dans le domaine de l'éducation plurilingue et interculturelle a de l'influence en Europe et au-delà, et ce depuis de nombreuses années. Le Cadre européen commun de référence et son ouvrage  d'accompagnement, ainsi que les instruments connexes, offrent des moyens de mettre en œuvre des politiques et une vision plus large de la qualité et de l'équité dans l'éducation à travers le curriculum, une vision qui intègre les valeurs fondamentales du Conseil de l'Europe et qui éduque les enfants et les jeunes à être des citoyens plurilingues, interculturels et démocratiques. Ce livre présente cette vision éducative, montre comment elle peut être réalisée grâce à l'application des instruments du Conseil de l'Europe dans la pratique, et le fait d'une manière qui est facilement et rapidement accessible aux enseignants de toutes les matières et dans tous les établissements d'enseignement, ainsi qu'aux à d'autres éducateurs, y compris les décideurs politiques."

Sommaire de l'ouvrage

Contributors

Preface

Chapter 1. Michael Byram and Joseph Sheils: Introduction – Quality and Equity in Education: The Council of Europe Vision

Chapter 2. María-del-Carmen Méndez-García and Mike Fleming: What Do I Need to Know about 'Quality' and 'Equity' in Education?

Chapter 3. Louise Tranekjær: What Do I Need to Know about Plurilingual-and-Intercultural and Democratic Competences?

Chapter 4. Helmut Johannes Vollmer and Eike Thürmann: What Do I Need to Know and What Can I Do about the Role Language Plays in Supporting Quality and Equity in Education?

Chapter 5. Florentina Sâmihăian and Diana-Maria Beldiman: What Do I Need to Know about Language as a Tool for Learning-and-Teaching and Assessing when Teaching Competences for Democratic Culture and Intercultural Competences?

Chapter 6. Helmut Linneweber-Lammerskitten, Silvia Minardi and Irene Pieper: What Do I Need to Know and Do to Ensure that My Own Subject Contributes to Learners' Plurilingual, Intercultural and Democratic Competences?

Chapter 7. Claudia Borghetti and Martyn Barrett: What Do I Need to Know about Quality and Equity in the Assessment of Plurilingual, Intercultural and Democratic Competences and the Use of Portfolios?

Chapter 8. Mirjam Egli Cuenat and Marisa Cavalli: What is My Role and Responsibility as a Language Teacher in Developing Language (and Other) Skills for Learning Across the Curriculum?

Chapter 9. Nathalie Auger and David Little: The Special Case of Education for Migrants: Children

Chapter 10. Cecilie Hamnes Carlsen, Lorenzo Rocca and Joe Sheils: Education for Integration: The Case of Adult Migrants

Chapter 11. Jonas Erin and Waldemar Martyniuk: As the Leader of a Language-Friendly Educational Institution, What Do I Need to Know about Policymaking for Language and Literacy Education in a Coherent Whole-School Approach?

Michael Byram and Joseph Sheils: Summary

Appendix: The Council of Europe